Μπορεί οι οδηγοί-συνοδηγοί να είναι οι πρωταγωνιστές των αγώνων, το  πάζλ  όμως συμπεριλαμβάνει πολλούς ανθρώπους, διαφόρων ειδικοτήτων.

Μέρος αυτού του πάζλ είναι και όσοι φροντίζουν να αποτυπώνουν σε εικόνες τη δράση των αγώνων αυτοκινήτου. Φωτογράφοι, βιντεογράφοι είναι οι άνθρωποι που μεταφέρουν με τη δουλειά τους, εικόνες με τους πρωταγωνιστές των motorsport στο ευρύ κοινό.

Ένας από τους ανθρώπους που έκανε την εμφάνιση του το 2023 στις ειδικές διαδρομές, φωτογραφίζοντας ανθρώπους και μηχανές και ξεχώρισε χάρη στην δουλειά, ήταν ο Γιώργος Δέδες ή αλλιώς Racing Press motorsport images. Φωτογραφίες του βλέπετε πλέον και στη σελίδα του motor thessaly.

Ποιος είναι, από πού ξεφύτρωσε, τι έκανε, τι κάνει και τι σκοπεύει  κάνει;

Μια συνέντευξη για να τον γνωρίσουμε καλύτερα.


1.Έκανες αισθητή την παρουσία στον χώρο, από την πρώτη στιγμή. Από πού μας ήρθες, τι σχέση είχες με τον χώρο;

Από που σας ήρθα…; φαίνομαι αλεξιπτωτιστής αλλά δεν είμαι καινούργιος. 
Με το χώρο ασχολήθηκα ερασιτεχνικά με φωτογραφήσεις από το 1975. Μετά κάποιο διάλειμμα και πάλι πιο σοβαρά αλλά όχι πωλήσεις. 
Πριν ένα χρόνο ξεκίνησα και επαγγελματικά το αντικείμενο με νόμιμη παρουσία στο χώρο. Αυτοδίδακτος όπως και οι περισσότεροι. 
Τότε δεν υπήρχαν σχολές φωτογραφίας. Έπαιρνες μία μηχανή πολλά φιλμ και μάθαινες από τα λάθη σου, κρατώντας τα καλά. 
Η παρουσία στο χώρο έγινε αισθητή γιατί παρουσιάστηκαν κάποια νέα πράγματα, χωρίς να υποτιμώ την πολύ καλή δουλειά των φίλων συναδέλφων. Μπορεί να έλειπαν κάποια γι'  αυτό να φάνηκε, θα το δείξει ο χρόνος.



2. Αποτελεί η επεξεργασία της φωτογραφίας την ταυτότητα του κάθε φωτογράφου;

Από τη στιγμή που επεξεργάζεσαι μία φωτογραφία της δίνεις ταυτότητα. Θα βάλεις μέσα προσωπικές σου προτιμήσεις, τη δική σου οπτική.
Εγώ επεξεργάζομαι όλες τις φωτογραφίες μία-μία. Οπότε αναγκαστικά θα φύγουν με ταυτότητα. Δεν το κάνουν όλοι αλλά δεν είναι και υποχρεωτικό. Αυτό βέβαια τρώει χρόνο αλλά αντισταθμίζεται από το αποτέλεσμα. 
Θεωρώ επιτυχία βλέποντας κάποιος μια φωτογραφία να αναγνωρίζει αυτόματα τον δημιουργό της.



3.Ποια τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια φωτογραφία για να ‘κολλήσει’ αυτός που τη βλέπει;

Το «κόλλημα» μάλλον είναι υποκειμενικό θέμα του θεατή. Για κάποιον μπορεί μία φωτογραφία να είναι η τέλεια και η ίδια για κάποιον άλλο να είναι απλά μία φωτογραφία. Εγώ προσωπικά θα «κολλούσα» σε πρωτότυπες φωτογραφίες. Αυτό που δεν βλέπουμε κάθε μέρα.


4. Είδαμε μια σειρά από προϊόντα πέρα από φωτογραφίες, (άλμπουμ, fotobook, πίνακες, ημερολόγια). Ποια τα μελλοντικά σχέδια;

 Όλα αυτά είναι ιδέες που είναι σχετικά εύκολο να υλοποιηθούν και με λογικό κόστος. Προς το παρόν ακόμα μαθαίνουμε τον χώρο και μας μαθαίνει και αυτός. 
Τα ημερολόγια ήταν μία δωρεάν προσφορά και θα έχουν και συνέχεια και σε προσωπικό και σε αγωνιστικό επίπεδο. 
Υπάρχουν ιδέες για να ανεβάσουμε το επίπεδο της προσφοράς. Και θα το κάνουμε... 
Βασικά πρέπει να μας μάθουν.



5. Θα προτιμούσες να τρέχεις ή να φωτογραφίζεις;  Έχεις άλλα χόμπυ;

Η πιο δύσκολη ερώτηση. 
Παλιά έτρεχα 7-8 χρόνια σαν συνοδηγός. Έτσι δεν είμαι βέβαιος για την απάντηση. (Ψάχνει κανείς συνοδηγό;
Από χόμπυ πολλά. Το κακό όμως είναι ότι αν έχεις πολλά δεν κάνεις κανένα σωστά. 
Είναι νόμος. Και δεν εξαιρούμαι. Ενδεικτικά γράφω στίχους , μερικές φορές μουσική , προσπαθώ να μάθω μουσικό όργανο , γραφιστική , βίντεο κλίπ , σεισμολογία , ηλεκτρονικά . (εκτός της μαγειρικής που το μόνο που ξέρω να φτιάχνω τέλεια είναι βραστό νερό).


6. Υπήρξαν κάποια περιστατικά στο παρελθόν αλλά και το 2023 που τα θέματα ασφαλείας επικρίθηκαν ως ανεπαρκή. Από την θέση του φωτογράφου τι είδες;

 Επειδή έχω κάνει και οργανωτής παλιότερα. Πράγματι είχαμε λίγο παραπάνω τύχη αυτή τη χρονιά. Αλλά δεν έχει να κάνει μόνο με τα μέτρα ασφαλείας αλλά και με την ιδιαιτερότητα του Έλληνα θεατή είναι συνδυασμός. 
Για να γίνει ένα ατύχημα πρέπει να συνδυαστούν κάποιοι παράγοντες. Όπως και η φωτιά για να κάψει θέλει καύσιμη ύλη, θερμότητα , και οξυγόνο.
 Αν κάποιος από αυτούς τους τρεις παράγοντες εκλείψει θα σβήσει. 
Έτσι και στους αγώνες , χρειάζεται επαρκής σήμανση ή προστασία των επικίνδυνων περιοχών, επαρκώς εκπαιδευμένοι αυστηροί κριτές να διαχειριστούν τις περιστάσεις και κόσμος που να έχει διάθεση να καταλάβει ότι δεν τον διώχνουν από κάπου από κακία αλλά για το καλό του. 
Μόνο έτσι ελαχιστοποιούμε την πιθανότητα μεγάλου ατυχήματος γιατί για να μηδενιστεί είναι αδύνατον.
 Αν μία παράμετρος από τις παραπάνω δεν λειτουργήσει στον αγώνα κινδυνεύουμε. Θα προτιμούσα να διακοπεί ένας αγώνας παρά να μας γράφουν οι εφημερίδες.



 7. Οι φωτογράφοι τηρείτε τα μέτρα ασφαλείας;

Αλήθεια. Φωτογράφοι επαγγελματίες και μη. Είναι δυο κατηγορίες. 
Μάλλον όχι σε μεγάλο ποσοστό. Τα πιο καλά κλικ ξέρουμε βγαίνουν στις κόκκινες κορδέλες , αλλά αξίζει για ένα καλό κλικ να είναι και το τελευταίο σου; Νομίζω πως όχι. 
Έχω δει συναδέλφους να είναι σε «κακά» σημεία από πλευράς ασφάλειας και φέτος τραυματίστηκε και ένας.
 Ίσως θα πρέπει να το προσέξουν λίγο αυτό.
 Όπως θα πρέπει να το προσέξουν και οι κριτές σχετικά με την ανεκτικότητα στον επαγγελματία. Δεν θα πρέπει να υπάρχει εξαίρεση για κανέναν. 
Τώρα για τους μη επαγγελματίες. Δυστυχώς με τα κινητά όλοι προσπαθούν να βγάλουν φωτογραφίες χωρίς να σκέφτονται ότι κινδυνεύουν και επειδή δεν έχουν φακό πάνε κοντά.
 Θυμηθείτε αυτόν τον ανεκδιήγητο που ακύρωσε την ειδική στο Λουτράκι.
Φωτογραφίες που θα τις δείξουν μία φορά στον κολλητό τους θα πουν ένα «ουάου» και αυτό ήταν. 
Κλείστε τα κινητά και απολαύστε τον αγώνα θα τους έλεγα. Φωτογραφίες θα βρείτε στο διαδίκτυο.


8. Τα σχέδια για το 2024;

 Πρώτα από όλα να είμαστε υγιείς. 
Δυστυχώς δεν μπορούμε να καλύψουμε το σύνολο των αγώνων. 
Θα επικεντρωθούμε στο πρωτάθλημα αναβάσεων, τα χωμάτινα ράλλυ και κάποια ράλλυ σπρίντ. Ακόμα όμως το πρόγραμμα είναι υπό εξέταση.